9 sculpturi de vazut in Berlin

fluturele-h-m

Berlinul poate fi denumit orașul ce devine spațiu neconvențional de expunere a artei contemporane, îmbinând istoria cu arhitectura și artele vizuale, o Mecca a artiștilor contemporani și a noilor tehnici.
O parte din colecția de artă Daimler este expusă în spații publice din Sttutgard și Berlin, Potsdamer Platz fiind spațiul care găzduiește cea mai mare parte a sculpturilor urbane.
"Riding Bikes", creația lui Robert Rauschenberg din 1998 se înalță dintr-o fântână animând geometria spatiului încadrat de vechea clădire Weinhaus alături de noile clădiri proiectate de Renzo Piano și Richard Rogers. Sculptura reprezintă doua biciclete montate cu roțile frontale într-o perfectă simetrie, înconjurate de tuburi de neon fluorescente pe suport metalic. Pseudovehicolul cu patru roți amintește de ready-madeurile lui Duchamp și își pierde sensul, funcția de locomoție, transmițând un mesaj clar prin folosirea roții ca simbol al continuitații in viața, în natură. Asemeni rotației ciclice a roții așa și cursul vieții are un sens, un traseu iar timpul se desfașoară in cicluri de ani marcați de evenimente istorice ce revin sub altă formă și alt aspect.

În același spațiu, piața Marlene Dietrich găzduiește sculptura lui Frank Stella " Prince Frederick Arthur of Hamburg". Autorul este unul din exponenții mișcării "Shaped canvas" din America anilor '60. Această preocupare se regăsește în demersul artistic reprezentat în principiile de construcție ale acestei sculpturi, mai exact relația dintre suprafață, imagine, culoare și formă dezvoltată în spațiul tridimensional. Deschiderea bidimensională este ruptă prin forma tridimensională, eliminând astfel limita și diferența dintre sculptură si pictură. În acest context se regăsește sculptura, realizată din piese tubulare, iar din fiecare unghi se detașează o imagine diferită, pictată pe aluminiu și susținută în aer printr-o structură formată din suporturi și cabluri de oțel. Drama se îmbină cu mișcarea, din formele contorsionate rezultând o vedere interioara a figurii ilustrate și nicidecum un portret figurativ. Forma are propriul spațiu și e reprezentată dupa propriile coordonate diferite de cele ale genului de imagine ilustrativ clasică, iar scopul este de a transmite o stare interioara, o emoție. Acestă sculptură ține locul alteia, preluată temporar pentru restaurare, și anume sculptura lui Jeff Koons - Balloon Flower. Acesta este un artist conceptual american, cunoscut pentru reproducerile la scară largă a unor obiecte banale, cum ar fi animalele din baloane. Caracteristica principală a stilului în care lucrează este utilizarea unei cromatici pure, intense şi materialele folosite, de cele mai multe ori de factură neconvenţională. Inspirată din universul regnului vegetal, forma florii este preluată din cataloagele cu cadouri pentru copii, având aspectul unui balon. Floarea-balon este compusă din șapte elemente, din care șase sunt ovale și o tijă, întreg ansamblul având o textura metalică de albastru electrizant.
Dinamica spațiului este completată și prin sculptura lui Mark di Suvero, denumită Galileo Galilei, dupa numele celebrului filozof, fizician si astronom ce a revoluționat știința prin teoriile sale asupra heliocentrismului, cinematicii si astronomiei.

Într-un sens simbolic, sculptura din fier ilustreaza principiul mișcării și al evoluției formelor. În contrast cu poziția statică, sculptura are o puternică expresie dinamică ce umple întreg spațiul care o înconjoară. Impresia transmisă prin dinamica intersecțiilor capătă o mobilitate imaginară în care părți ale formei par să se deplaseze. La mijlocul anilor 60, artistul a schimbat atelierul de lucru și galeria cu spațiul urban și natural, folosind ca materiale domninante grinzi, lemn și structuri metalice. Atât lucrările sale anterioare și mai recente încurajează privitorul de a le cuceri fizic, ademenit de structurile simple, deschiderea, accesibilitatea și claritatea lor. Prin structura lor, acestea invită la contemplare, fiecare detaliu urmărit dintr-un unghi diferit oferind o altă imagine impreuna cu cadrul natural integrat ansamblului.
"Landed" este o sculptură de data acesta integrată spațiului aerian berlinez. Aceasta este permanent amplasată pe acoperișul clădirii fostului sediu Daimler Financial Services în Potsdamer Platz. Reprezintă o formă abstractă a unui element in zbor, atrăgând atenția prin impresia de mobilitate a formelor de metal contrastant colorate. Punctul de plecare în conceperea acestei sculpturi pentru artistul Auke de Vries a fost compunerea unei forme nedefinite prin volum, masă, centru. Forma intrigă și provoacă o întrebare prin conceptul propus de artist. " Cum putem reacționa la consecințele evoluției stiinței, începând cu teoria relativității până la politică." Practic sculptura este o expresie vizuală a profundei instabilități generată de orice tip de situație. Este o formă vizuală care transformă aceste experiențe intr-un sens pozitiv pentru a provoca imaginarul. În conformitate cu această abordare, sculpturile lui Auke de Vries creează si lasă loc unor noi perspective asupra realității.

Intrarea spre piața Postdam din zona de pasaj pietonal este marcată de prezența unei sculpturi monumentale și impunătoare ca forma și cromatică, opera lui Keith Haring - " The Boxers". Întâlnirea personajelor sugerează mai degrabă, contrar titlului, nu o luptă ci o îmbrațișare, reconciliere, această strângere nu păstrează nimic din agresivitatea mișcărilor din ringul de box. Forma corpului amintește de benzile desenate sau personajele infantile conturate pe asfalt cu creta, aspectul ludic contrastând cu rigidul fier din care sunt concepute ca și dispunerea paralelă verticală în culori contrastante. Sculptura reprezintă punctul culimnant al operei lui Haring și face parte dintr-o serie de opere realizate in anii 80 și expuse in Germania.

Într-o zonă adiacentă pieței Potsdam, în fața filarmonicii din Berlin, două plăci de oțel curbate asimetric formează un straniu pasaj de trecere. Este opera artistului Richard Serra - " Berlin Junction", armonios integrată spațiului din fața filarmonicii al cărui acoperiș format din curbe abstracte asemeni valurilor se potrivește cu geometria asimetrică a sculpturii. Semnificația sculpturii este dată de apropierea acesteia de zona Tiergartenstrasse în care s-a produs, printr-o campanie de eutanasiere, în perioada interbelică , uciderea a mii de oameni cu boli mintale și handicap fizic. Datorită amplasării sale in proximmitatea unei zone cu o mare încarcătură istorică și simbolică pentru oraș, opera a căpătat un alt sens, devenind monument în memoria victimelor acelui masacru. O plăcuță din bronz explică semnificația operei prin citatul "Numărul victimelor este foarte mare, mai mic cel al vinovaților condamnați."
O serie de opere realizate de sculptorul Henry Moore domină peisajul berlinez. În fața casei de cultură (Haus der Kulturen der Welt) se înalță o sculptură elegantă prin curbura liniilor, însă monumentală prin greutate și dimensiune "Fluturele". Jocul de lumină și reflexia apei conturează forma cu o deschidere în partea superioară asemeni aripilor unui fluture care prinde viață. Tensiunea în contrast cu suprafața netedă și rotunjimile marginilor se identifică cu conceptul metamorfozei, evidențiat de Moore în numeroase opere de sculptură și grafică. Dedublarea formei în mișcare se regăsește și în compunerea sculpturii "Arcașul" din zona Potsdam aproape de Noua Galerie Națională. Forma reprezintă relația a trei elemente , doua simetrice și prezența unor accente ce în funcție de vederea și unghiul privirii poate ilustra o formă cu doua, trei sau patru elemente în mișcare.

Sculpturile prezente în spațiile pieței Postdamer converg către un concept comun, simbolul dublului regăsit în istoria orașului impărțit în doua părți ce au separat lumea din est de cea din vest, simbolul mișcării, al evoluției continue, fapt evident în continua transformare a orașului marcat de un eclectism dinamic și unic în spațiul european, atât la nivel arhitectural cât și social și cultural.



Save

Save

Save

Save